Gedrag is belangrijker dan mening.

Wij stellen: gedrag is belangrijker dan mening. Maar wat bedoelen we daarmee?

Stel, u heeft een nieuwe productvariant ontwikkeld van bijvoorbeeld een tomaat, met een nog betere smaak dan andere tomaten. Hoe weet u nu of potentiële klanten de intentie kunnen hebben die nieuwe variant te kopen? Vaak wordt dit onderzocht door mensen deze te laten proeven en hen te vragen wat zij van de tomaat vinden. Oftewel: wat is hun mening en hoe waarderen ze de nieuwe tomaat?

Wij stellen dat die mening echter maar heel beperkt voorspelt of mensen de nieuwe tomaat ook daadwerkelijk zullen kopen. Daarom is het veel beter, inzicht te krijgen in welke factoren nu het sterkst het koopgedrag bepalen. Want: gedrag is belangrijker dan mening! U wilt toch liever weten of mensen de nieuwe variant tomaat willen kopen, dan dat u weet of de klant deze lekker vindt?

Uit eerder onderzoek van Science for Strategy is bijvoorbeeld gebleken dat kennis die mensen hebben over de gezondheidseffecten van een tomaat het sterkst voorspelt of mensen deze ook daadwerkelijk willen kopen. Dan kan er getest zijn of mensen een nieuwe tomaat lekker vinden en met een 8 waarderen, maar zolang er geen kennis over de gezondheidseffecten van tomaten wordt verstrekt, worden er alsnog minder tomaten verkocht dan mogelijk zou zijn als deze kennis wel wordt verstrekt.

Science for Strategy kan voor u onderzoeken welke factoren het sterkst bepalen of consumenten overgaan tot de aanschaf van uw product. Dat levert meer waardevolle kennis op dan een opinie-onderzoek naar uw product! Interesse? Stuur uw mail naar info@scienceforstrategy.nl

 Dr Elroy Boers, juli 2020